2
Z pozytywnych czynników, które mogą oddziaływać w przyszłości na rynek IT, należy
uwzględnić, że polski rząd przedstawił projekt Krajowego Planu Odbudowy (KPO), na mocy
którego z unijnego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and
Resilience Facility – RRF), do Polski trafić może nawet 58 mld EUR – 23,9 mld EUR dotacji
i 34,2 mld EUR pożyczek. Dokument ten określa cele związane z odbudową i tworzeniem
odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym przez pandemię COVID-19.
Jednym z pięciu wskazanych w KPO komponentów stanowiących obszary koncentracji reform
i inwestycji jest Transformacja cyfrowa, na którą przewidziano 3,034 mld EUR. Środki
z Krajowego Planu Odbudowy były blokowane przez Komisję Europejską i nie trafiły dotąd
do Polski. Jednak już w 2023 r. ogłoszono postepowania przetargowe w projektach, które
w zakresie ilości sprzętu IT, który ma zostać dostarczony do szkół i placówek oświatowych,
były największymi zakupami w Europie. Te pierwsze środki, które w ramach projektów
związanych z KPO (prefinansowanie), wydatkowane zostały w 2023 r., mocno pobudziły rynek
komputerów (dokładnie notebooków), co widać także w naszych wynikach. Wprawdzie program
„Laptop dla ucznia”, który rozpoczął się w roku 2023, zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji
Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2024 r. został zawieszony (nie będzie zakupu nowego
sprzętu sprzętu), a w kolejnych latach program nie będzie kontynuowany w obecnej formule
(mają zostać zmienione założenia programu tak, aby realnie podnosił potencjał i kompetencje
cyfrowe jak największej ilości uczniów i wspierał nauczycieli), to jednak odblokowanie środków
KPO dla Polski daje szansę na wykorzystanie ich w innych obszarach związanych z cyfryzacją
i zawartych w zatwierdzonych planach, a co za tym idzie daje szansę na nowy impuls skłaniający
do zakupów sprzętu IT.
Mamy świadomość, że dobre zmiany jakie się dokonały w Grupie w okresie ostatnich lat
oraz wysoki poziom kapitałów własnych przekładają się na bardzo silne fundamenty. Mamy też
świadomość, jak ważne dla dalszego wzrostu będzie zapewnienie dostatecznego finansowania
branży IT w Polsce przez instytucje finansowe, a co z tym związane zapewnienie odpowiedniej
płynności. Wierzymy, że spadek inflacji i stóp procentowych ograniczy ryzyko rynkowe
dla wszystkich podmiotów, doprowadzi do ożywienia i redukcji kosztów, a przez to poprawy
wyników. Jednocześnie utrzymujące się na wysokim poziomie wspomniane czynniki
makroekonomiczne stanowić będą duże wyzwanie w zakresie rozwojowym i popytowym.
Mając to wszystko na uwadze, zarówno szanse, jak i zagrożenia, jesteśmy przekonani,
że dobrze wypełnimy nasze zamierzenia również w obecnym roku. W 2024 roku chcemy przede
wszystkim postawić na dalszy rozwój naszej oferty produktów w ramach marek własnych, np.
sztandarowej marki NTT HIRO, nowej marki notebooków NTT Book. Będziemy rozwijać
doradztwo dla Klientów i sprzedaż naszych zaawansowanych urządzeń z sektora DATA
(serwery), gdzie liczymy na znaczący wzrost. W minionym roku znacznie zwiększyliśmy
sprzedaż dynamicznie rozwijanych rozwiązań w zakresie inteligentnego domu i biura,
oferowanych pod marką BlueBolt, które zdobywają coraz szersze uznanie, zarówno lokalnie,
na rynku polskim, jak i poza jego granicami. Rozwiązania BlueBolt to sprzedaż zarówno
urządzeń, jak i usług, oferowanych w różnych formach, w tym w formie usług abonamentowych.
Stawiamy na rozwój internetowego kanału sprzedaży (e-commerce). Nasze komputery